Cholesterol

Każdy słyszał o cholesterolu. Każdy wie, że powinno się z nim uważać. Wiele osób twierdzi, że jest piekielnie złym składnikiem, przynoszącym same szkody. A jaka jest prawda?

Cholesterol to najważniejszy sterol zwierzęcy. W organizmie człowieka wchodzi w skład błon komórkowych i osłonek mielinowych tkanki nerwowej, a najwięcej znajdziemy go w mózgu, wątrobie i nadnerczach. Jest substratem do syntezy kwasów żółciowych, hormonów płciowych, kortykosteroidów i witaminy D3. 

„Dobry” i „zły” cholesterol

 

We krwi cholesterol występuje w połączeniach z białkami, tworząc lipoproteiny. Najczęściej mówi się o ich dwóch rodzajach – LDL i HDL. Czym się różnią?

LDL to lipoproteiny o niskiej gęstości, które transportują cholesterol z wątroby do komórek ciała. Ten typ nazywamy „złym”.

HDL – lipoproteiny o wysokiej gęstości, które gromadzą cholesterol z tkanek ciała i przenoszą go z powrotem do wątroby. To tzw. „dobry cholesterol”

Czy i ile go spożywać?

 

Ze względu na swoje właściwości, cholesterol jest potrzebnym składnikiem pokarmowym, szczególnie u osób rozwijających się i młodych – czyli u dzieci i młodzieży.

Organizm potrafi sam go syntetyzować i dorośli mogą bardziej go ograniczać, nie zaleca się jednak całkowitego jego odstawienia, które może powodować np. zaburzenia miesiączkowania u kobiet (brak wystarczającej syntezy hormonów płciowych). To m.in. dlatego intensywnie odchudzające się dziewczyny, szczególnie te bardzo młode, które nie starają się posiąść odpowiedniej wiedzy, tak często cierpią na zanik miesiączek. Nieraz spotkałam się z taką sytuacją. 

Zaleca się, aby dzienna podaż cholesterolu była mniejsza niż 300 mg. U osób z chorobami układu krążenia (miażdżyca, choroba niedokrwienna serca) powinno to być mniej niż 200 mg.

 

Skutki nadmiernego spożycia

 

Najczęściej nie mówi się o zaletach cholesterolu, a o jego wadach i zgubnych skutkach nadmiaru w diecie. Musimy pamiętać, że jeśli dostarczamy go za dużo, jego stężenie w surowicy krwi może wzrosnąć, co w konsekwencji prowadzi do rozwoju miażdżycy w tętnicach. Nadmiernie gromadzący się w naczyniach krwionośnych zwęża je i może w końcu całkowicie je zablokować, co powoduje zawały i udary.

zobacz też:  https://idobretabletki.pl/cukier-w-diecie-jak-ograniczyc-cukier-a-odchudzanie/

Normy (dorośli)

 

Cholesterol całkowity w osoczu – < 200 mg/dl

HDL – dla mężczyzn 35-70 mg/dl, dla kobiet – 40-80 mg/dl

LDL – dla obu płci < 135 mg/dl

 

Źródła pokarmowe

 

Cholesterol jest sterolem zwierzęcym, więc jedynie w produktach pochodzenia zwierzęcego go znajdziemy. Występuje obficie m.in. w maśle, majonezie, jajach, śmietanie, serach żółtych, wędlinach, mięsie, słoninie, smalcu, a także w wątrobie i innych podrobach. Na te produkty należy zwracać szczególną uwagę.

 

 

Mam nadzieję, że ten wpis kogoś zainteresował 🙂  Jeśli chcecie, mogę jeszcze napisać post o fitosterolach, które często są dodawane do reklamowanych margaryn obniżających cholesterol i o tym, jak zmniejszyć lub zwiększyć stężenie jego poszczególnych frakcji 😉

 

Pozdrawiam


źródła:
https://www.medonet.pl/zdrowie,dobry-cholesterol-moze-szkodzic–niepokojace-wyniki-nowych-badan,galeria,1723973.html
https://www.health.harvard.edu/topics/cholesterol

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *