Natka Pietruszki odchudzanie

Natka pietruszki – zielone zioło zdrowia.

Pietruszka pochodzi ze wschodnich obszarów Morza Śródziemnego. Nazwa pietruszka wywodzi się od greckiego słowa petrose, oznaczającego skałę, kamień oraz słowa selenium, czyli seler. Pietruszka jest rośliną z rodziny selerowatych. Pięćset lat temu z Włoch, owoce i warzywa, w tym pietruszkę, sprowadziła do Polski królowa Bona. Stąd też nazwa „włoszczyzna”. Liście, korzenie, owoce pietruszki nazywane bombą witaminową, stosowane są w lecznictwie, kuchni i kosmetyce.

Na start wrzucam ciekawy filmik na ten temat:

Pietruszka to bogactwo cennych składników, witamin takich jak: witamina A, witamina C, Tiamina (B1), Ryboflawina (B2), Niacyna (B3), witamina B6, witamina B9, Kobalamina (B12), witamina D, witamina E.

Makroelementy: magnez, potas, wapń, fosfor, sód.

Mikroelementy: żelazo, jod, mangan, cynk, miedź.

Polecamy: Czy Tabletki na Odchudzanie Działają i Jakie Wybrać?

Dzienne zapotrzebowanie organizmu na makroelementy przekracza 100 mg, na mikroelementy mniej niż 100 mg.

1. Pęczek natki pietruszki to około 20 kalorii, zero tłuszczu.

2. Zielona pietruszka zawiera olejki lotne, wspierające układ odpornościowy takie jak eugenol, limonen, mirystycynę i alfa-thujeny.

3. 100 g natki zapewnia 12% dziennej, wymaganej dawki potasu.

4. Najbogatsze źródło witaminy K, to 1366 mikrogramów w 100 gramach porcji. Witamina jest potrzebna przy krzepnięciu krwi, utrzymuje wymaganą gęstość kości i poprawia wchłanianie wapnia w organizmie.

5. Liście zawierają przeciwutleniacze. Natka zawiera związki przeciwnowotworowe. Flawonol zapobiega niektórym nowotworom, w tym rakowi skóry, skutecznie zabija niektóre rodzaje nowotworów tarczycy.

6. Minerały zawarte w pietruszce wzmacniają mięśnie i stawy. Mięśnie składają się przede wszystkim z białka, ale dla prawidłowego funkcjonowania niezbędne są minerały i witaminy. Natka zwalcza objawy chorób zapalnych, takich jak zwyrodnienie chrząstki stawowej, zapalenie stawów.

7. Chlorofil odżywia i poprawia dotlenienie krwi, wspomaga organizm w oczyszczaniu z metali ciężkich, obniża zakwaszenie organizmu.

8. Właściwości moczopędne wpływają na oczyszczenie organizmu z substancji toksycznych, uwalniają zbędne płyny nagromadzone pomiędzy komórkami.

9. Natka w naszej diecie łagodzi objawy stanów zapalnych, spowodowanych podrażnieniem ścianki jelita, wspiera gojenie się miejsc w stanie zapalnym.

10. Natka pietruszki reguluje ciśnienie tętnicze, dzięki zawartości kumaryny w liściach.

11. Jest bogatym źródłem przeciwutleniaczy, prowitaminy A, karotenoid i beta-karotenu, chroniącym rogówkę i siatkówkę. Zabezpiecza przed kurzą ślepotą, zapobiega zwyrodnieniu plamki żółtej.

12. Spożywana w stanie świeżym, zmniejsza wzdęcia, wpływa na prawidłowe trawienie.

13. Natka to najlepsze źródło żelaza. Wspomaga leczenie niedokrwistości. W 100 g natki znajduje się 6 mg żelaza.

14. Polifenole znajdujące się w natce, neutralizują wolne rodniki, których nadmiar przyczynia się do rozwoju miażdżycy, chorób neurodegeneracyjnych takich jak Parkinson lub Alzheimer.

15. Natka pietruszki ma więcej witaminy C niż owoce cytrusowe.

16. Flawonoidy obniżają ryzyko występowania chorób serca.

17. Natka pietruszki to ważny składnik diety. Zawarte w pietruszce przeciwutleniacze przyspieszają metabolizm.

18. Natka jest bogatym źródłem wapnia. 100 g pietruszki zawiera około 135 mg wapnia.

19. Apigenina (flawonoid), związek zawarty w pietruszce hamuje rozwój i częstość występowania nowotworów sutka.

20. Natka pietruszki – witamina A, opóźnia proces starzenia się skóry pod oczami.

Polecamy: ThermaCuts – opinie

Ciekawostki:

1. Rzymianie uprawiali pietruszkę w ogrodach jako pokarm, dla koni ciągnących rydwany. Pietruszka miała oczyszczać krew zwierząt.

2. Pietruszka zwyczajna jest rośliną trującą dla wielu gatunków ptaków.

3. Róże i pomidory dobrze rosną w towarzystwie pietruszki.

4. Dzięki wysokiemu poziomowi chlorofilu pietruszka jest naturalnym odświeżaczem oddechu, środkiem antyseptycznym niszczącym bakterie powodujące nieświeży oddech.

5. Świeżość natki możemy przedłużyć, przechowując w lodówce. Zielony pęczek natki wkładamy do małego słoiczka z niewielką ilością wody, część zieloną okrywamy foliowym woreczkiem.

6. Posiekaną natkę możemy zamrozić, przechowywać w woreczku foliowym. Mrożona pietruszka zachowuje kolor i aromat.

7. Susz przechowujemy w zamkniętym pojemniku.

8. Sok z natki pietruszki, bogaty w witaminę C, chroni przed astmą i alergiami.

9. Łyżka stołowa natki zaspokaja dzienne zapotrzebowanie osoby dorosłej na witaminę C.

10. W przypadku ukąszeń przez owady należy, miejsce ukąszenia natrzeć natką pietruszki. Objawy ukąszenia w krótkim czasie się zmniejszą.

11. Wywar z pietruszki stosowany do ostatniego płukania włosów sprawia, że włosy będą mocniejsze, gładkie i lśniące.

12. Poszatkowaną natkę przykładamy na chore miejsca, na siniaki, podskórne krwiaki. Natka przyspiesza gojenie, ma właściwości przeciwzapalne, przeciwbólowe, zmniejsza opuchliznę.

13. Dodawanie natki do potraw chroni organizm przed infekcjami.

14. Sok z natki pietruszki, pomidora i rzeżuchy to naturalna kontrola poziomu cukru we krwi. Należy jednak pamiętać, że naturalne soki nigdy nie zastąpią lekarstw zapisanych przez lekarza.

15. Żucie liści pietruszki osłabia „nieprzyjemny” zapach jedzonego czosnku.

źródła:

https://www.healthline.com/nutrition/parsley-benefits#:~:text=Parsley%20extract%20has%20antibacterial%20properties&text=For%20example%2C%20a%20test%2Dtube,growth%20of%20bacteria%20in%20food.

http://www.whfoods.com/genpage.php?tname=foodspice&dbid=100

https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0308814605004073

https://www.readersdigest.ca/food/healthy-food/parsley-health-benefits/

https://www.medicalnewstoday.com/articles/284490

https://www.thehealthy.com/nutrition/parsley-health-benefits/

Parsley Benefits for Immunity, Digestion & More

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *