Woda na odchudzanie

Pierwsze tygodnie na drodze do bycia szczuplejszym bywają bardzo motywujące. Oto po kilku dniach treningów, pilnowania kalorii waga pokazuje mniejszą wartość – waga spada! O ile trudno nie docenić tego czynnika motywującego, należy zejść na ziemię. Wahania wagi, a więc i początkowy jej spadek wynikają z ilości wody w organizmie, a nie ze spalania tłuszczu, który jest naszym głównym celem.

Jak sprawdzić czy Twoje wysiłki są opłacalne i dlaczego powinniście być ostrożni podczas sprawdzania wagi?

Zawartość wody w organizmie

Ciało dorosłego człowieka składa się nawet w 70% z wody. To co ogólnie postrzegamy jako zmniejszenie masy ciała to wypadkowa ilości procentowych mięśni, tłuszczu i wody. Z uwagi na ogromną zawartość wody w organizmie to właśnie ona jest pierwszą rzeczą, której pozbywamy się z organizmu podczas ćwiczeń i diety.

Polecamy: ThermaCuts – opinie

Masa tłuszczowa nie zmienia się z dnia na dzień. Ubytki nawet kilku kilogramów po dużym wysiłku fizycznym to wynik utraty wody z organizmu. Może brzmieć to drastycznie, ale utratę wody rekompensujemy dość szybko poprzez jedzenie i picie. W przeciwieństwie do wody tłuszcz nie spala się tak szybko. Aby spalić kilogram tłuszczu musielibyśmy spalić 7000 kalorii. Trzeba naprawdę solidnej aktywności fizycznej, aby spalić taką ilość kalorii.

Dlaczego woda spala się szybciej niż tłuszcz?

Gdy celem jest redukcja wagi, przyjmujemy mniej kalorii, węglowodanów i więcej ćwiczymy. Organizm w poszukiwaniu dodatkowych zasobów energii sięga po glikogen, gdzie przechowywane są węglowodany, znajdujące się w wątrobie i mięśniach szkieletowych. Glikogen magazynowany jest z dużą ilością wody. Sięgnięcie do tego zmagazynowanego źródła energii uwalnia sporą ilość wody. Ćwiczenia powodują też pocenie się. Tłuszcz także się spala, ale wolniej niż woda w organizmie.

Niektóre pokarmy i składniki odżywcze mogą wpływać na poziom wody w organizmie. Są to:

1) Diety niskowęglowodanowe

Uwalniają znaczne ilości wody, gdyż jak wspomniano wyżej, organizm w poszukiwaniu energii sięga do glikogenu, który występuje wraz z wodą.

2) Diety wysokobiałkowe

Zwiększenie spożycia białka w celu utraty wagi powoduje większą utratę wody wraz z moczem. Rozpad białek tworzy mocznik i inne odpady azotowe, które wymagają wody do usunięcia ich z organizmu.

3) Sól

Powszechnie wiadomo, że sól zatrzymuje wodę w organizmie. Organizm potrzebuje wody, by rozłożyć nadmiar sodu. Nie jest to wielki wpływ na zawartość wody w organizmie, ale na dłuższą metę szkodzi zdrowiu. Nadmiar sodu i płynów zwiększa ciśnienie krwi, przez co serce musi ciężej pracować i zużywa się układ sercowo-naczyniowy. Dlatego należy przyjmować mniej soli.

4) Kofeina

Kofeina ma właściwości moczopędne – zwiększa oddawanie moczu i utratę wody. Najbardziej u osób, które dopiero zaczynają pić kawę. Jeśli jesteście regularnymi kawoszami, picie kawy oraz herbaty ma niewielki wpływ na zmianę zawartości wody w organizmie.

5) Alkohol

Klasyczny kac jest częściowo spowodowany odwodnieniem. Spożywanie alkoholu zapobiega uwalnianiu wazopresyny, czyli hormonu w przysadce mózgowej, które odpowiada za regulację wody traconej przez mocz. Choć alkohol sprzyja pozbywaniu sie wody z organizmu, nie jest to najlepszy sposób.

6) Ćwiczenia

Intensywne treningi, zwłaszcza w upalne i wilgotne dni, intensyfikują pocenie, a co za tym idzie – utratę wody. Niektórzy maratończycy ważą się przed biegiem i po nim, aby wiedzieć ile płynów wypić, aby nawodnić odpowiednio organizm. Odwodnienie wplywa negatywnie na wydajność ćwiczeń.

Polecamy: Czy Tabletki na Odchudzanie Działają i Jakie Wybrać?

Podsumowanie

Zwiększona zawartość wody w organizmie może denerwować. W końcu nikt nie lubi wzdęć, ale na szczęście jest to krótkotrwały problem. Ilość wody waha się z dnia na dzień. Dlatego też przy diecie redukcyjnej lepiej ważyć się raz w tygodniu niż codziennie. Wtedy lepiej widać postępy i nie ma zniechęcających wahań wagi. Długoterminowa zmiana masy ciała wynika ze zmiany beztłuszczowej masy mięśniowej lub z utraty tłuszczu. To jest dokładnie to, co nas interesuje. Co najważniejsze – ograniczenie spożycia wody nie pomoże Wam schudnąć – wręcz przeciwnie. Odpowiednie nawodnienie organizmu wspomaga walkę z nadwagą poprzez ograniczenie głodu i zwiększenie spalania tłuszczu.

źródła:

https://academic.oup.com/ajcn/article/98/2/282/4577135

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2929932/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4901052/

https://www.medicalnewstoday.com/articles/322296

https://www.healthline.com/nutrition/drinking-water-helps-with-weight-loss

https://hub.jhu.edu/at-work/2020/01/15/focus-on-wellness-drinking-more-water/

https://www.precisionnutrition.com/water-and-weight-loss

https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1038/oby.2008.409

https://edition.cnn.com/2016/07/11/health/water-weight-loss-hydration-obesity/index.html

https://www.webmd.com/diet/news/20100823/water-may-be-a-secret-weapon-in-weight-loss#1

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *